OVER ONS

Onze Missie

Alle studenten en docenten gaan samen aan de slag met onderwijsverbetering. Niet meer praten over, maar praten met studenten, om samen concrete actieplannen op te stellen en uit te voeren.

Over ons

Waarom Hack Je Les (#LES)?

Studenten weten goed wat er schort aan hun eigen onderwijs. Desondanks spreken zij deze problemen zelden uit naar de schoolleiding, docenten of hun eigen klasgenoten. Daarbij voelen slechts weinig studenten zich geroepen om actief mee te denken over schoolbeleid in de studentenraad. Dit leidt ertoe dat studenten hun onvrede opkroppen en een passieve houding aannemen ten aanzien van hun eigen onderwijs.

Oplossing

De kern van de Hack Je Les-methode is een interventie van één regulier lesuur. In een ‘gehackte’ les bespreken twee coaches de problemen waar studenten tegenaan lopen, met de docent, in hun klas. In die les draait het om de vraag: “Als jij je opleiding mocht inrichten, hoe zou je dat dan doen?” Vervolgens stellen de studenten met de docent een actieplan op waarmee ze de dag daarna aan de slag kunnen. Deze initiatieven worden gedeeld binnen de online community van #LES om ook anderen te inspireren.

Impact

Studenten nemen een actieve houding aan en nemen eigenaarschap over hun eigen onderwijs. Hiermee kunnen zij van onderop innovatie stimuleren binnen de onderwijsinstelling. Innovatie die aansluit bij de belevingswereld van de studenten. Studenten en docenten raken zo betrokkener bij hun opleiding en opleidingsinstelling.

 

 

 

OVER ONS

Onze Missie

Alle studenten en docenten gaan samen aan de slag met onderwijsverbetering. Niet meer praten over, maar praten met studenten, om samen concrete actieplannen op te stellen en uit te voeren.
Waarom Hack Je Les (#LES)?

Studenten weten goed wat er schort aan hun eigen onderwijs. Desondanks spreken zij deze problemen zelden uit naar de schoolleiding, docenten of hun eigen klasgenoten. Daarbij voelen slechts weinig studenten zich geroepen om actief mee te denken over schoolbeleid in de studentenraad. Dit leidt ertoe dat studenten hun onvrede opkroppen en een passieve houding aannemen ten aanzien van hun eigen onderwijs.

Oplossing

De kern van de Hack Je Les-methode is een interventie van één regulier lesuur. In een ‘gehackte’ les bespreken twee coaches de problemen waar studenten tegenaan lopen, met de docent, in hun klas. In die les draait het om de vraag: “Als jij je opleiding mocht inrichten, hoe zou je dat dan doen?” Vervolgens stellen de studenten met de docent een actieplan op waarmee ze de dag daarna aan de slag kunnen. Deze initiatieven worden gedeeld binnen de online community van #LES om ook anderen te inspireren.

Impact

Studenten nemen een actieve houding aan en nemen eigenaarschap over hun eigen onderwijs. Hiermee kunnen zij van onderop innovatie stimuleren binnen de onderwijsinstelling. Innovatie die aansluit bij de belevingswereld van de studenten. Studenten en docenten raken zo betrokkener bij hun opleiding en opleidingsinstelling.

 

Hoe we hiermee zijn begonnen…

Femke en Bertram hebben in 2016 meegedaan aan de Nationale DenkTank. Daar hebben zij samen Hack Je Les opgericht.

Hack Je Les en de DenkTank
Ieder jaar zetten studenten uit verschillende disciplines in de DenkTank zich fulltime in voor een maatschappelijke uitdaging. De missie van 2016 was om het beroepsonderwijs te verbeteren met twintig mbo- en hbo-studenten. Hiervoor werkte de DenkTank samen met verschillende partners, waaronder ROC’s, hogescholen, het ministerie van OCW en Van Dijk Educatie. Door de intensieve samenwerking met deze partners is het gelukt om aan twaalf concrete oplossingen vorm te geven die studenten, docenten en bestuurders helpen het Nederlandse beroepsonderwijs nog beter te maken. De oplossingen werden gepresenteerd in het rapport ‘Samen Leren’. Hack Je Les was één van deze uitkomsten.

Hoe het idee Hack Je Les ontstond
Hack Je Les is ontstaan tijdens een gesprek bij een wandeling langs de grachten van Amsterdam. Wij vroegen ons af hoe het kan dat een docent voor een klas staat, die moet stilhouden, terwijl de studenten een vastgesteld curriculum moeten doorwerken? Hoe kan het dat een student niet zelf, met vallen en opstaan, kan leren van en met andere studenten, op een manier en in een tempo dat bij hem of haar past?

Omdat het omgooien van een systeem jaren kost, zochten we naar een simpelere oplossing. Eén waarmee je morgen kan beginnen, in de klas, met de studenten en de docent. Die oplossing is: doorbreek het patroon en breek in één les in. Op die manier is de student aan zet, en kan hij zelf, met de juiste begeleiding, actieplannen opstellen die zijn onderwijs beter kunnen maken. Dat vinden wij de mooiste vorm van onderwijs: samen bedenken, samen uitvoeren, samen leren.

 

 

Over ons
Over ons

Hoe we hiermee zijn begonnen…

Femke en Bertram hebben in 2016 meegedaan aan de Nationale DenkTank. Daar hebben zij samen Hack Je Les opgericht.

Hack Je Les en de DenkTank
Ieder jaar zetten studenten uit verschillende disciplines in de DenkTank zich fulltime in voor een maatschappelijke uitdaging. De missie van 2016 was om het beroepsonderwijs te verbeteren met twintig mbo- en hbo-studenten. Hiervoor werkte de DenkTank samen met verschillende partners, waaronder ROC’s, hogescholen, het ministerie van OCW en Van Dijk Educatie. Door de intensieve samenwerking met deze partners is het gelukt om aan twaalf concrete oplossingen vorm te geven die studenten, docenten en bestuurders helpen het Nederlandse beroepsonderwijs nog beter te maken. De oplossingen werden gepresenteerd in het rapport ‘Samen Leren’. Hack Je Les was één van deze uitkomsten.

Hoe het idee Hack Je Les ontstond
Hack Je Les is ontstaan tijdens een gesprek bij een wandeling langs de grachten van Amsterdam. Wij vroegen ons af hoe het kan dat een docent voor een klas staat, die moet stilhouden, terwijl de studenten een vastgesteld curriculum moeten doorwerken? Hoe kan het dat een student niet zelf, met vallen en opstaan, kan leren van en met andere studenten, op een manier en in een tempo dat bij hem of haar past?

Omdat het omgooien van een systeem jaren kost, zochten we naar een simpelere oplossing. Eén waarmee je morgen kan beginnen, in de klas, met de studenten en de docent. Die oplossing is: doorbreek het patroon en breek in één les in. Op die manier is de student aan zet, en kan hij zelf, met de juiste begeleiding, actieplannen opstellen die zijn onderwijs beter kunnen maken. Dat vinden wij de mooiste vorm van onderwijs: samen bedenken, samen uitvoeren, samen leren.